Press "Enter" to skip to content

Tourn International

Tourn International är ett företag verksamt inom influencermarknadsföring. Man utvecklar olika plattformar och tjänster för att föra samman annonsörer med influencers. Detta gör man bland annat genom plattformarna TDC (Tourn Content Discovery), Nagato (Tourns Youtube-plattform), Tourn Agency och Tourn Wave. Genom Tourns plattformar för influencers kan influencers tjäna pengar via sociala medier, bloggar, Youtube-kanaler och liknande, samtidigt som annonsörer kan köpa riktade annonseringskampanjer via utvalda influencers.

Tourn International är listat på Aktietorget och har det senaste året kännetecknats av en hög omsättningstillväxt men med förlustresultat. VD för bolaget är Robin Stenman, som tidigare bland annat suttit i styrelsen i VJ Since 1890.

Influencers

Tourn International har hittills lyckat samla på sig relativt tunga influencers. Några av de influencers som man har i sitt stall är bland andra Kenza Zouiten, Alexandra Bring, Bianca Ingrosso, Liamoo, Erik Forsgren, Hannah Graaf med flera.

Kunder

Tourn har även en ganska välfylld lista med tunga kunder. Några av de kunder/annonsörer som man samarbetat med är Telia, Puma, Schwarzkopf, Johnson&Johnson, L’Oréal, H&M, Procter & Gamble, Kanal 5, TV4 med flera.

Analyser av Tourn International

Tourn International har än så länge inte nått den storlek att man följs av analytiker. Dock finns det flera aktiebloggare som gjort relativt gedigna genomgångar och analyser av Tourn International. Länkar till dessa bloggar hittar du nedanför.

Västkustinvesterarens analys av Tourn International

Aktieentreprenörens analys av Tourn International

Tourn International Forum

Ett av de största forumen för diskussioner kring Tourn International finns hos Avanzas Placera. Men det sker även viss diskussion kring bolaget hos DIs Börssnack.

 

 

2 Comments

  1. Philip Philip juni 20, 2018

    Var inne i Tourn en snabb vända under de kvartal när tillväxten var extremt hög. Sedan tillväxten stannade av fick jag dock kalla fötter och sålde. Youtube-nätverket Nagato är intressant och borde gå att skala upp men trots allt väldigt många osäkerhetsmoment kring bolaget. Hur ska man till exempel kunna värdera verksamheten idag? Känns som att aktien skulle kunna stå i 5 kronor lika väl som 45 kronor




    1



    0
    • m5an m5an juni 23, 2018

      Rent spontant så känner jag att Tourn är lite utav ett skolboksexempel på varför det är bra att göra sin hemläxa när man inte köper aktier med teknisk analys. Jag också har ägt aktier i Tourn men lyckades komma undan med några procent + upp efter lite stop-lossar utlöstes i december. (köper aktier med belåning)

      Bolaget har en intressant affärsidé, men har alldeles för höga driftkostnader sett till hur lite dom omsätter. Istället för att försöka utveckla en helt egen plattform skulle dom bara kunna köpa in sig i en whitelabel lösning och börja sälja den istället. Jag ser Tourn som ett konsultbolag med hög risk, om några få personer står för en stor del av omsättningen så är det otroligt viktigt att det finns en bra personalkultur inom företaget annars sticker kanske dom säljarna till ett annat konkurrerande bolag. Nu är ju dessutom influencers försäljning som att tälja guld med smörkniv, otroligt mycket hype men enligt mig mycket lycksökerskor och bedragare. Hur sker källkritiken på en influencers inlägg? Hur vet man om att deras följare är relevanta för publicisten?

      Väldigt troligt scenario:
      Fitinspo2018scenario1 har ett instagram konto med 500 000 följare på där jag lägger upp kostupplägg och träningsbilder.
      Riktigt bra reklam att visa ett varumärke inom sportdryck som säljs i Sverige!

      Men…

      1. 400 000 utav dessa följare är ifrån människor boende utanför Sveriges gränser (=onödig kostnadsexponering för kunden)
      2. 50 000 utav dessa följare är robotföljare (det vill säga fiktiva låtsaskonton =onödig kostnadsexponering för kunden)
      3. 50 000 utav de svenska följarna är under 19 år och har en månadsinkomst på 1000 SEK per månad. (det vill säga fiktiva låtsaskonton =onödig kostnadsexponering för kunden)
      4. Återstående 50 000 svenska följare är relevanta.

      Jag tar detta bara som ett exempel, men det är ganska stor skillnad på att tro att man marknadsför sig mot 500 000 människor eller mot 50 000. Hur starka är köpkraften bland dessa 50 000 människor? Det är väl knappast någon stor % DINK:are (Double Income No Kids) som finns kvar bland den målgruppen i det hypotetiska scenariot.

      Hela grejen med att använda följare som mätpunkt för hur mycket man kan ta betalt för exponering är för mig som upplagt för bedrägeri och sedan om detta sker medvetet för att mjölka pengar eller omedvetet pga okunskap om sin egen målgrupp är oväsentligt.

      Jag säger inte att tidningsannonser är bättre väg att gå, jag säger bara att det är skillnad på att köpa reklam och reklam, och just nu är influencer marknadsföring i ett drömlikt stadium där ingen gör kontroll utav målgruppen, eller hur följarnas köpkraft är.

      Tourn känns som ett sådant bolag som är ”fel bolag men rätt i tiden.” Har svårt att se hur Tourn med sin höga OPEX skulle klara sig vid en ekonomisk sättning på marknaden. Dessutom har ju storägaren Robin Stenman ett litet annorlunda förflutet räcker med att googla Robin Stenman Inev Studios och läsa lite skvaller där i ett blogginlägg…..




      1



      0

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.